Geloof in de toekomst

Door pandit Biere. Thema is nog steeds actueel

“Geloof in de toekomst”
-door pandit Suruj Biere

ao3m( anuLb,' vyt joguv;mpo
mnu.Rv jny; dwVy' jnm()
áAGved 10·53·6â
Aum anulbaÆam vayata joguvamapo
Manurbhava janaya daivaÒ janaÒ. (Rigveda 10.53.6)

Tracht voor hen die voortdurend kennis vergaren en onbaatzuchtige diensten verrichten,
hun problemen te verdrijven en de horizon van de werkzaamheden steeds te verleggen.
In deze mantra wordt de bekeringsdrang die men toont binnen diverse geloofsovertuigingen en of religies ter discussie gesteld. Hij die mens wordt genoemd, kan ook de vijand van menselijkheid zijn. Door kortzichtigheid hebben wij bekrompen groepen gemaakt. De ene groep is constant bezig de andere groep te onderdrukken. Vandaag de dag staat de ene mens vijandig en wantrouwend tegen de ander mens.

Hierom zegt de Veda (= kennis) mnu.Rv - manurbhava – wordt (een) mens! Als je mens
wordt, zal de wereld je familie zijn. Op deze manier zal de liefde jegens een ieder
hetzelfde getoond worden. Als je de wereld als je familie beschouwt, dien je de wereld ook lief te hebben. Wat zijn de menselijke omgangsvormen en waarden, die ons allen binden?
Mededogen, vriendelijkheid, samenwerking, gemoedsrust, vreugde en een levenslange
vriendelijkheid in gezichtsuitdrukking bijvoorbeeld een glimlach. Het teken van succes is
vrijheid en blijdschap. Het teken van succes is bereidheid tot helpen en samenwerken. In
hoeverre zijn deze waarden zichtbaar in de samenleving?

Vaak zien we in de samenleving een crisis die gebaseerd is op identificatie.
Groepen vormen zich om hun identiteit te bevestigen. Wanneer een groep
zich vormt om een bepaalde identiteit naar buiten te brengen, verliezen ze
ergens een gevoel van verbondenheid met de gehele mensheid.
Bijvoorbeeld wanneer mensen een identiteit nodig hebben, zeggen ze: “Ik
ben een hindoe”, ”ik ben een boeddhist “, ” ik ben een moslim” ,” of ik ben een christen”.
Om deze beperkte identiteit te handhaven is de mens bereid om zelfs zijn leven te geven.
Is dit niet wat je ziet gebeuren? Men heeft zijn leven ervoor over om deze identiteit
te behouden. Hetzelfde gebeurt binnen een cultuur, volksstam, godsdienst en
nationaliteit. Terwijl wanneer op de eerste plaats ons mens zijn zou komen,
zou er meer vrede zijn in de samenleving en zou er meer begrip zijn tussen de mensen onderling. Daarom is het noodzakelijk om de mensen te laten zien dat wij behalve joden, moslims, hindoes of christenen, eerst en vooral mensen zijn. En als mens ben je
deel van de gehele mensheid en hoort de gehele mensheid bij jou.
Tegenwoordig wenden mensen die op zoek zijn naar een identiteit zich tot religieuze of levensbeschouwelijke stromingen en raken gevangen in fanatisme of fundamentalisme.

Wanneer er gebrek is aan juiste spirituele opvoeding of kennis over de eenheid
van het menselijke ras, gaan mensen een richting op die niet bijdraagt tot het
welzijn van de mensheid. Dit zien we gebeuren in de landen waar nog steeds
strijd is of oorlog woedt. Wat zien we dan gebeuren dat vooral jongeren vastlopen
in een beperkte identificatie, omdat ze denken dat de wereld zo is. Voor hen geldt:
” Zij die niet in deze categorie horen, horen ook niet bij ons.”
Zij hebben dan ook geen saamhorigheidsgevoel. Daarom zou vriendelijkheid
gekoesterd moeten worden, vooral in het onderwijs. Op school pompen we
informatie in de kinderen, maar we leren hen niet om tegen iedereen vriendelijk
te zijn. Het is nodig ons te bevrijden van belemmeringen in ons denken.
We moeten onszelf bevrijden van de muren en grenzen die onze geest gecreeërd heeft. Bijvoorbeeld tussen leeftijdsgroepen. Jongeren communiceren niet goed met ouderen. Ze bouwen een barrière tussen zichzelf en anderen. U heeft misschien gemerkt dat onze
kinderen, zelfs als we alleen met ze zijn, niet alles wat ze op hun hart hebben en wat ze denken met ons delen. Ze houden iets achter. Dit komt voort uit remmingen, hun ideeën
over zichzelf en de ander.
Het is nodig om een gevoel van innerlijke veiligheid te creëren. Menselijke
omgangsvormen en waarden brengen een gevoel van veiligheid dat van binnenuit
komt. Dit is een teken van succes, compassie en een gevoel van veiligheid dat
vanuit ons diepste wezen komt.

im]Sy c=uW; smI=;mhe)áyju· 36·18â
Mitrasya cakÐuÐa samikÐamahe. (Yajurveda 36.18)

Behandel een ieder vriendelijk en liefdevol. Zie een ieder met vriendelijke
ogen. Vanuit deze filosofie en dit gedachtegoed dienen we alle mensen
met liefde te behandelen, met mededogen en menselijkheid. We mogen mensen
niet in hokjes stoppen. Deze mantra’s dragen ons op niet eenzijdig te zijn.
We moeten altijd proberen onze horizon te verbreden,om kennis op te doen
van andere culturen, religies en levensbeschouwingen.
Vooral de gewone mensen of leken willen zich nog wel eens blindstaren
op de verschillen,maar rechtschapen intellectuelen hebben de taak om bruggen
te slaan. Je kunt tenslotte alleen respect van anderen verwachten als je zelf respect
hebt voor anderen. Hoe kunnen we boosheid, geweld en haatgevoelens
uit de harten van de mensen wegnemen?
Dit is de opgave waar we voor staan. We weten het antwoord op filosofisch
niveau, maar wat zijn de praktische stappen en hoe kunnen we beginnen?
Op dit moment gaat iets zeer essentieels voor ons leven een rol spelen.
Onze lucht in de atmosfeer. De lucht in de atmosfeer die we inademen
is de schakel tussen lichaam, denken en emoties.
Iedere emotie heeft een bepaald ademhalingspatroon. Wanneer we opgewonden zijn,
ademen we anders, wanneer we van slag zijn ademen we anders.
En als je gelukkig bent is je ademhaling weer anders. Wanneer je je aandacht richt
op de adem, dan kun je ervaren dat gedachten en emoties tot rust komen.

Uit alle delen van de wereld hebben mensen zich hier gevestigd om in Nederland
een nieuwe toekomst op te bouwen. De nieuwkomers vormen nu een onlosmakelijk
deel van de samenleving. Een van de belangrijke pijlers van een samenleving is
dat alle burgers zich veilig en betrokken voelen bij de samenleving waar zij deel
van uitmaken. Allerlei voorzieningen hebben tot doel dit mede mogelijk te maken.
Kortom, de mantra’s leren dat de mens verschilt met het dier, omdat het intellect
en niet het instinct het menselijk leven leidt. De tekst verschaft een pad dat ons
intellect kan leiden om de vrede en persoonlijke vervulling te bereiken.
Dit is het uiteindelijke doel van het menselijk bestaan. Het opent de geest voor
de krachtige ervaring van het goddelijke dat door geen enkele materieel genot
kan worden ervaren. De traditioneel-culturele belevenissen van de eigen
feesten en hoogtijdagen en andere kunstuitingen blijft meestal tot de
desbetreffende groep beperkt. Maar er zal altijd een element, aspect of laagje
van dat gedachtegoed zijn dat door allerlei invloeden van buiten in zich opnemen en deze integreren, maar toch zichzelf blijven.

Tohar jivan se pahale
Jab tu paida bhaile
Bahut kuch rac cukal raha
Duniya banal aur sanskriti bhi rahal
Tu suru se suru na bate
Tohe sikhaval aur parvaris karal gail
Tu ohi karle jaun dusar koi bataile
Tu u sab ke bhasa bolle jaun u sab dusarkan se sikhil
Tohar soc na tumhar apan bicar hai
I sab tu apan asa pasa se utarle
Tabbo ek samay ai
Ki jab tohe apane se faisala kare ke pari
Tohe apane se u saval par jabab deve ke pari
Jaun se tu jivan jiye ke maksat batai sakiyo.

Er is al veel gebeurd
Wanneer je leven begint
De wereld is al gevormd
Er is al een hele cultuur.
Je begint niet aan het begin
Je leert en je wordt gevormd
Je doet wat de anderen voordoen
Je spreekt hun taal die zij weer
Van anderen hebben geleerd
Je denkt en het zijn niet
Je eigen gedachten je hebt ze
Aan je omgeving ontleend.
En toch er komt een moment
Waarop je zelf moet beslissen
En jij alleen geeft het antwoord
Op de vraag naar de zin van het leven.

yiSmn( sv;Ri, .Ut;in a;Tmwvt() áyju· 40·7â
Yasmin sarvaÆi bhutani atmaivat. (Yajurveda 40.18)

Zie in anderen jezelf en in jezelf anderen.

Door: de redactie

Meld misbruik!
Reageer Via:
Reacties
Wil je de eerste zijn die reageert op dit item ? Klik op Reageer!

Vraag en antwoord

Stel je vraag aan de redactie en ontvang snel antwoord.

Volg ons ook op:

Jouw Troost voor Tranen profiel

Login met je e-mailadres en wachtwoord.
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten? Klik hier!

Nog geen account? Klik hier!

Sluiten