Tips wanneer het je allemaal te veel wordt.

Je kent het wel: je bent nog niet uit je bed gestapt of alles gaat mis. Onderweg naar werk of school: natuurlijk, je band is leeg, je moet omrijden of er is tegenwind waar je U tegen zegt. Op school of werk loopt alles ook nog in de soep, omdat je nog niet te veel tegenslagen had vandaag.

Dit gebeurt meestal ook met emoties. Mentaal kan je het liefst maar één tegenslag aan en wanneer je die hebt verwerkt mag de volgende tegenslag zo lang mogelijk wegblijven. Maar als je eenmaal een periode hebt van tegenslagen... Tsja, daar is moeilijk positief uit te komen. Ik heb dat nu ook: de ene tegenslag na de andere tegenslag. Oké, toegegeven: driekwart komt door school, maar alsnog is dit mentaal een 'slap in the face'.

Mijn tips hiervoor:
x ONTSPAN. Spreek even met vrienden af, ga thee drinken met je moeder of even lekker gamen (of je houdt van schietspelletjes, helpt tegen frustratie?) Hoe meer je erover in gaat zitten, hoe minder goed je gaat functioneren (lees: huilt snel, geen zin in iets, gewoon down en snel prikkelbaar) En dat willen we natuurlijk niet! Take a deep breath: de wereld vergaat niet, toch?
Wat helpt: ga zonder reden je lach faken: hoe nepper je lach, hoe harder je je echte lach lacht!

x PRAAT. Ga zeker niet alles opkroppen. Je hoeft niet alles en iedereen in te lichten en elke keer opnieuw erover te beginnen, maar erover praten helpt. Je bent je ei kwijt en geloof me, na die jank/frustratiebui kan je weer even diep ademhalen en zit je alles weer op een rijtje. Misschien is het zo beter of misschien is de situatie waar je nu in zit te verbeteren en is die toch zo erg nog niet.

x WEES POSITIEF. 'Oké, hier ben ik niet blij mee. Wat kan ik eraan doen?'
Niets? Dan hoef je er ook niet over in te zitten: het lot heeft bepaald. Als je er niets aan kan doen, waarom zou je er dan druk om maken?
Wel wat? Dan heb je iets om naartoe te leven. 'Nu zit dit even tegen, maar als ik nou dat doe, misschien wordt het dan beter.'
Je kan natuurlijk ook leuke dingen plannen met vrienden, zodat je zoals puntje één, ontspanning en dus afleiding hebt.

x zoals vaker gezegd: HAAL DIEP ADEM. Meestal zit je, als je het hebt gehad, heel krampachtig: al je spieren heb je aangespannen. Haal diep adem en verzit even, draai je schouders en kantel je hoofd verschillende kanten op. Als je wat relaxter zit, voel je je ook zo.

Natuurlijk gaat dit niet helemaal op als je net iemand hebt verloren, zoals het blijf positief puntje. Daarvoor zeg ik dit: herinner je de leuke tijden, denk alsnog aan je houding, praat erover en zorg niet dat je jezelf opsluit op je kamer. Mensen kunnen je helpen met het rouwproces en daar is een deel praten en luisteren van.
Vind je het echt moeilijk of is het niet mogelijk om erover te praten? Daarvoor is deze site :) Anoniem posten kan ook!

Relax, take a deep breath and smile: het komt allemaal wel goed. Dat weet jij, diep van binnen, ook wel.

Door: Iris

Meld misbruik!
Reageer Via:
Reacties
anoniem

Meld misbruik!
Bedankt voor de tips! Het heeft zeker geholpen :)
supertips. erg leuk geschreven ook. Dank je wel.
didoblonk

Meld misbruik!
De inleiding is heel herkenbaar voor mij, maar waarschijnlijk ook voor veel anderen. Je hebt weleens van die dagen dat het allemaal tegen zit en je het allemaal niet meer ziet zitten. Het is niet erg even in de put te zitten, als je hier maar wel weer uitkomt. Je geeft goede tips hoe je hiermee om kan gaan. Bedankt voor de tips.

Vraag en antwoord

Stel je vraag aan de redactie en ontvang snel antwoord.

Volg ons ook op:

Jouw Troost voor Tranen profiel

Login met je e-mailadres en wachtwoord.
E-mailadres
Wachtwoord
Wachtwoord vergeten? Klik hier!

Nog geen account? Klik hier!

Sluiten